donderdag 13 juni 2013

Karel in de lente



Titel: Karel in de lente           Auteur: Liesbet Slegers
Uitgeverij: Clavis                  Illustrator: Liesbet Slegers
Jaar: 2008

Het is een themaboek over de lente met Karel in de hoofdrol. In het boek worden enkele typische elementen besproken die voorkomen in de lente. Er wordt gezegd dat de jas en muts achterwege mogen gelaten worden, want het is buiten warm genoeg. De vogels fluiten, de bloemen groeien, dieren krijgen jongen, … Op het einde mag Karel blijven slapen bij Kaatje en maken ze samen een fietstochtje.   

1. VORM
Het boek heeft een harde kaft, dus het is zeker stevig. Ook wekt de kaft, zeker voor kinderen, nieuwsgierigheid op. Op de kaft zie je Karel in een kruiwagen, de zon, bloemetjes, … Typische elementen rond de lente. De prenten sluiten volledig aan bij de tekst. Alles wat je ziet op de prenten wordt effectief ook verteld. Als het stuk tekst over de vogels gaan worden specifiek vogels in een nest afgebeeld. Zo ondersteunen de prenten ook het verhaal. De prenten brengen je zeker in de sfeer van de lente. Alle kleuren zijn fel en felle kleuren wekken bij mij blijheid op. Ook stimuleren de prenten het inlevingsvermogen van de kinderen. Liesbet Slegers heeft zeker een eigen stijl. Je kan er zo de boekjes uithalen die van Liesbet Slegers zijn. De kleuren zijn nooit bijvoorbeeld perfect rood of perfect blauw, maar de kleuren zijn steeds een beetje afgetrokken. Ook worden alle voorwerpen afgelijnd. De prenten zelf worden ook omkaderd. Er is steeds een prent op de linker- of rechterpagina en tekst op de andere pagina. Tekst en illustraties lopen dus niet door elkaar.


2. INHOUD
In het boek is er een hoofdpersonage: Karel. Later in het verhaal komt er nog een tweede personage bij, Kaatje. Alle figuren worden heel herkenbaar voorgesteld. Je kan onmiddellijk zien of het bijvoorbeeld een regenjas, een vogel of een kruiwagen is. Het verhaal sluit aan bij de leefwereld van de kinderen tijdens het BC lente. Het boek is bedoeld voor de jongste kleuters. De lente wordt gekenmerkt door mooi weer, bloemen, dieren … Het verhaal toont geen totaal nieuwe situatie of omgeving. Het zijn dagdagelijkse situaties. Alleen op het einde gebeurt er wel iets speciaal. De kat van Kaatje krijgt jongen. Dit kan zeker reacties uiten, bijvoorbeeld de kat of de hond van een kind dat bevallen is. Het verhaal zelf is niet spannend, het is een luchtig verhaal zonder enige spanning. Er is niet zo veel diepgang, maar dit vind ik niet echt nodig voor dit boek. Het boek is leuk, luchtig als je het leest, zeker voor de jongste kleuters. Het verhaal is goed van lengte voor de jongste kleuters.


3. TAAL
Alle woorden zijn begrijpelijk voor de jongste kleuters. Er komen geen moeilijke woorden aan te pas. Een woord dat misschien wat moeilijk is, is tjilpen. Maar dit wordt dan verstaanbaar gemaakt door de illustraties. In het boek komt geen rijm of herhaling voor. De zinsbouw is overal ongeveer overal gelijk en het zijn geen te lange zinnen. Op het einde van het verhaal zijn er dialogen tussen Karel en Kaatje. Het taalgebruik in het boek is alledaags. Bijvoorbeeld schoenen, muts, een vogel, fietsen, …


4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
In het boek komt er een pagina in voor waar ze plantjes potten. Dit kan je ook doen met de kleuters, bijvoorbeeld in de klas of zelfs op een plekje buiten. Je kan elke dag het plantje water geven en kijken hoe het groeit. Ook worden er kattenjongen geboren in het boek. Je kan een bezoek brengen aan de kinderboerderij en op voorhand informeren of er misschien dieren hebben kleintjes hebben gekregen.

Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek 7 / 10


Geen opmerkingen:

Een reactie posten