donderdag 13 juni 2013

Karel viert Kerstmis

Titel: Karel viert Kerstmis      
Auteur: Liesbet Sleghers
Uitgeverij: Clavis        
Illustrator: Liesbet Sleghers

Jaar: 2010

Korte omschrijving van de inhoud:                                                                                                                                       

Het boek gaat over Karel die Kerstmis viert bij zijn thuis. Hij viert dit samen met heel de familie. Er wordt ook lekker gegeten en gedronken, veel cadeautjes gegeven aan elkaar. Hij heeft zelf een cadeautje gemaakt voor zijn nichtje Fien. Hij gaat ook samen met zijn moeder inkopen doen voor het feest.

Kwalitatieve beoordeling:


Het boek heeft geen sterke kaft, de kaft wekt wel een beetje nieuwsgierigheid op maar ik vind ook wel dat de kaft al veel vrijgeeft. Zowel de tekst als de prenten zijn omkadert en vind dit wel heel leuk. Er is ook een duidelijke link tussen de prenten en de tekst. Je merkt ook wel dat de illustrator een eigen toets gegeven heeft aan de prenten. Er wordt absoluut niet in detail gewerkt. De prenten zijn wel heel duidelijk.


Er is maar 1 hoofdpersonage maar meer naar het einde toe komt ook wel het nichtje Fien erin voor. Er komen wel duidelijke gevoelens in voor, dat iedereen blij is als het Kerstmis is en dat ook iedereen blij is als hij/zij een cadeau krijgen. Met dit verhaal wordt ook wel een bepaalde waarde meegegeven aan de kleuters en dat is dat familie en vrienden heel belangrijk zijn, zeker in zulke tijden. Ik vind wel dat er meer spanning en humor mocht inzitten. Het boek sluit aan de andere kant wel goed aan bij de leefwereld van de kleuters. Een andere boodschap die erin zit en wel ook mooi is, is het beschrijven van het kerststalletje.

In dit boek worden wel een paar nieuwe woorden aangebracht maar dit is in goede verhouding met de woorden die de kleuters al kennen. Ik vind het goed dat er niet veel met herhaling wordt gewerkt. Wel vind ik het jammer dat er niet zo veel dialogen worden gebruikt.


Ik vind dit een heel leuk boek, zeker de prenten spreken mij heel hard aan omdat ze zo mooi geïllustreerd zijn. Ook de omkadering van de prenten en de tekst vind ik zeer leuk. Er is een goed onderscheid tussen de verrijkte taal en de gekende taal. Ik vind het boek voor de jongste kleuters misschien wel een beetje te lang en het is jammer dat er niet zoveel spanning en humor in voorkomt.

Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek 8 / 10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten