donderdag 13 juni 2013

Het witte uiltje.







Korte omschrijving van de inhoud:  

Een wit uiltje die helemaal alleen in de sneeuw woont, die wil de wereld gaan verkennen.
Na lang vliegen, ontmoet hij felgekleurde uilen.
De witte uit wil graag zijn verhalen aan hun vertellen, maar de felgekleurde uilen hebben helemaal geen interesse erin.
                                                                                                       
Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM

De kaft bestaat uit een hard gedeelte. Op de kaft zie je de witte uit in de boom en rondom hem zitten alle felgekleurde uilen. In dit boek zijn er geen speciale effecten aanwezig, maar wel heel veel mooie kleuren. De tekst sluit goed aan bij de prenten. Als je de tekst hoort, dan kan je dat ook zien op de prenten. De prenten stimuleren fantasie over de verhalen die hij vertelt. Ze stimuleren ook het inlevingsvermogen, omdat ze eerst niet willen luisteren naar het witte uiltje. De illustrator toont zeker een eigen stijl door heel veel mooie kleuren in de prenten te brengen. In elke prent is er heel veel kleur aanwezig. Het zijn niet de gewone basiskleuren, maar echt speciale kleuren. De prenten zijn ook zeer gedetailleerd.

2. INHOUD

Er is maar één hoofdpersonage. Deze is het witte uiltje. Het witte uiltje heeft een specifiek karakter gekregen. Het is een uil die heel veel fantasie heeft. Hij fantaseert dan ook graag verhalen en vertelt die graag aan iemand. Het sluit zeker aan bij de leefwereld van de kleuters, omdat zij ook met heel veel fantasie zitten. In het boek merk je ook herkenbare gevoelens zoals uitgesloten worden omdat je anders bent. Het witte uiltje wordt ook eerst uitgesloten in het boek omdat hij niet zo felgekleurd is zoals de rest. Achter de fantasie rond dit boek, zit dus ook een duidelijke boodschap. De boodschap is dat je niemand mag uitsluiten omwille dat ze anders zijn.

3. TAAL

De woordkeuze is aangepast aan de kleuters. Het zijn allemaal heel simpele woorden. In het boek komt er geen taalverrijking aan bod. Het zijn woorden die de kleuters al kennen. Er komt geen rijm aanbod in het boek. Er is ook geen herhaling. Er zijn niet veel dialogen aanwezig in het boek, maar de aanwezige dialogen lijken wel echt.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:

In de klas kan je werken rond het anders zijn.
Je kan met de kleuters eens opnoemen wat er anders kan zijn, zoals bril dragen, bruine huidskleur, jongen, meisjes, kort haar, lang haar, kinderen in een rolstoel.
Je kan ook werken in de klas rond die vele mooie kleuren.
Je kan daar rond een beeldactiviteit doen. Een uil versieren met hele mooie kleuren.
In deze beeldactiviteit kan je de kleuters leren kleuren mengen.

Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek  7/ 10                                                                  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten