donderdag 13 juni 2013

Het BOE boek

Auteur : Imme Dros
Illustraties: Harrie Geelen
Uitgeverij: Querido
Jaar: 2008

Het boe boek gaat over meneer en mevrouw Boe. Ze wonen in het boe bos en hebben een boe hond en een boe baby. Maar mevrouw Boe schrikt telkens van meneer Boe, bij alles wat hij doet. Dus spreken ze af dat hij vanaf nu BOE roep als hij eraan komt, waar daar schrikt ze helemaal niet van. Maar alle andere mensen...Die vluchten van schrik weg.

Het boek is gemaakt van stevig materiaal en heeft een speciale kaft die de nieuwsgierigheid opwekt. De prenten ondersteunen de tekst en sluiten mooi aan bij het verhaal. De illustrator heeft duidelijk een eigen stijl. De prenten zijn goed omkaderd en tekst en illustraties lopen niet door elkaar.

De inhoud vind ik goed voor een 2e tot 3e kleuter. Er zijn twee hoofdpersonages, maar het verhaal sluit niet echt aan bij de leefwereld van de kinderen. Het enige herkenbare gevoel dat erin voorkomt is schrikken van iets. Het boek zet ook niet echt aan tot creativiteit en echte spanning vind ik het ook niet oproepen. Ook de fantasie vind ik niet zo super, het is echt meer een verpakking dan een meerwaarde.

Qua taal is het een goed boek. De taal is aangepast en er komt heel veel beeldspraak in voor. Er is een evenwicht tussen nieuwe en verrijkende taal. Er komen geen echte dialogen in voor en er is veel herhaling.

Ik ben voor dit boek wat in tweestrijd. Langs de ene kant vind ik het een minder goed boek qua verhaal, maar de illustraties en de taal zijn wel weer zeer goed.
Ik zou dit boek dus een 7/10 geven omwille van de leuke afbeeldingen en de beeldspraak. Er zijn veel mogelijkheden om met dit boek in de klas te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten