woensdag 12 juni 2013

Tims gereedschapskist en hoe je dingen maakt en repareert

Info:

Auteur: Sarah Garland
Uitgeverij: Vries- Brouwers
Illustrator: Sarah Garland
Uitgeversjaar: 2010

korte omschrijving van de inhoud:

Tim ziet dat er een verhuiswagen naast hun huis staat. Er is een nieuwe buurman, namelijk Tom met zijn kind ‘Florien’. Tom maakt verschillende dingen, maar Tom doet dit blijkbaar ook graag. Hij helpt met Tom om verschillende dingen te maken en te repareren. Tim zijn kat had een vogel doodgebeten en daar was iedereen droevig van. Hierdoor kreeg Tim het idee om een vogelhuisje te maken. Tom geeft plots een cadeau mee voor Tim. Als Tim het cadeau openscheurt ziet hij zijn gereedschapskist waar allemaal verschillende gereedschappen in zitten om verder te repareren en dingen te maken.

kwalitatieve beoordeling:

vorm:
 
Het boek heeft een stevige kleurrijke kaft. Door de kleuren wilt u het boek al lezen. Het valt op wat er zal gebeuren, maar je weet er nog niet alles van. Door die nieuwsgierigheid heb ik het boek meegenomen om in de kleuterklas te leggen. Als je het boek opent merk je onmiddellijk op dat het hier over een gewoon boek gaat, zonder enige speciale dingen die erin voorkomen. De kleuters kunnen gemakkelijk alleen maar kijken naar de illustraties om het gehele verhaal te begrijpen. Als de tekst wordt voorgelezen is het dus gemakkelijk voor de kleuters om te volgen via de illustraties. De prenten zelf zijn kleurrijk en scheppen sfeer. Ik vond het wel jammer als het er droevig aan toe ging dat de prent nog altijd kleurrijk bleef. Op de illustraties worden wel de verschillende gereedschappen getoond waarmee Tim en Tom mee werken. Die gereedschappen worden op de laatste 2 pagina’s nog eens uitgelegd op kleuterniveau. Je herkent in elke illustratie de stijl van de illustrator terug. Het is gedetailleerd , kleurrijk en geeft wazige omtreklijnen die je soms bijna niet ziet. Ik vond het ook leuk dat de prenten doorlopen onder of boven de tekst.
 
Inhoud:
 
In het boek is de hoofdpersonage Tim. De nieuwe buurman , Tom wordt ook meer en meer een hoofdpersonage in het verhaal. Hij is namelijk de inspiratiebron van Tim om dingen te maken en te repareren. Deze 2 personages zijn dan ook het meest uitgewerkt. De mama van Tim, de zus van Tim en het kind van Tom komen erin voor, maar er wordt niet veel aandacht besteed aan deze personages. Elke kleuter herkent wel telkens het personage, want elk personage is telkens met dezelfde kledij getekend. Er is één droevig moment waar de kat van Tim een vogel heeft doodgebeten. Daar had ik persoonlijk een zwart- wit tegenstelling verwacht of iets donkere kleuren, maar alles bleef even kleurig. De kleuters konden zich in verschillende onderwerpen herkennen. Ze konden zich herkennen in een zus of broer hebben, zelf dingen maken of repareren, nieuwe buurman, alleenstaand moeder of vader, de kat die een dier heeft doodgebeten waardoor je droevig voor bent, een cadeau krijgen en de verschillende gereedschappen van papa. In het boek houden ze het in de omgeving van het huis en de tuin die elke kleuter kent. Tijdens het voorlezen kan u of de kleuters gemakkelijk reactie geven naar de illustraties toe. Op het einde van het verhaal zie je dat iedereen gezellig samen zit in de tuin. In het boek is er één prent die de kleuters kunnen doen lachen. Op die prent ziet u dat de zus van Tim in het bad aan het rond spetteren is met water.  Doorheen het hele verhaal worden er gereedschappen gebruikt. Over die gereedschappen kan je na het verhaal dieper op in gaan. In het verhaal zit er ook een opbouw, namelijk dat Tim eerst helpt met Tom. Daarna maakt Tim dingen alleen. Persoonlijk vind ik het een goed verhaal, maar ik vind het wel wat langdradig
 
Taal:
 
De verschillende gereedschappen komen telkens terug en worden op het einde van het verhaal uitgelegd op kleuterniveau. De woorden die de kleuters al kennen worden op het einde van het verhaal niet uitgelegd. Telkens als er een gereedschap wordt vernoemd kan je dit ook aanduiden op de prent die naast de tekst staat. De gereedschappen komen ook veel terug, waardoor een herhaling ontstaat die goed is voor de kleuters. Bij elke prent staat er een dialoog, maar als je die niet met volle overtuiging verteld, komt de dialoog ‘nep’ over.
 
Verwerkingsmogelijkheden:
 
Je kan de behulpzaamheid uitwerken door een activteit te geven waar ze moeten samenwerken om tot een geheel te komen. Je kan ze bijvoorbeeld zelf iets laten bouwen. Doordat de gereedschappen worden uitgelegd kan je  ze ook echt aanbieden die gereedschappen. Met de zaag kan je ze laten hout zagen (oudste kleuters), je kan ze laten timmeren,… . U kan ze laten nadenken over hoe iets gerepareerd moet worden. U kan ze ook zelf een gereedschapskist laten maken voor vaderdag. 
 
Kwantitatieve beoordeling:
 
Ik geef dit boek een 7/10.  

foto van het boek:
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten