Auteur: Sarah Garland
Uitgeverij: Vries- Brouwers
Illustrator: Sarah Garland
Uitgeversjaar: 2010
korte omschrijving van de inhoud:
Tim ziet dat er een verhuiswagen naast hun huis staat. Er is een nieuwe buurman, namelijk Tom met zijn kind ‘Florien’. Tom maakt verschillende dingen, maar Tom doet dit blijkbaar ook graag. Hij helpt met Tom om verschillende dingen te maken en te repareren. Tim zijn kat had een vogel doodgebeten en daar was iedereen droevig van. Hierdoor kreeg Tim het idee om een vogelhuisje te maken. Tom geeft plots een cadeau mee voor Tim. Als Tim het cadeau openscheurt ziet hij zijn gereedschapskist waar allemaal verschillende gereedschappen in zitten om verder te repareren en dingen te maken.
kwalitatieve beoordeling:
vorm:
Het boek heeft een
stevige kleurrijke kaft. Door de kleuren wilt u het boek al lezen. Het valt op
wat er zal gebeuren, maar je weet er nog niet alles van. Door die
nieuwsgierigheid heb ik het boek meegenomen om in de kleuterklas te leggen. Als
je het boek opent merk je onmiddellijk op dat het hier over een gewoon boek
gaat, zonder enige speciale dingen die erin voorkomen. De kleuters kunnen
gemakkelijk alleen maar kijken naar de illustraties om het gehele verhaal te
begrijpen. Als de tekst wordt voorgelezen is het dus gemakkelijk voor de
kleuters om te volgen via de illustraties. De prenten zelf zijn kleurrijk en
scheppen sfeer. Ik vond het wel jammer als het er droevig aan toe ging dat de
prent nog altijd kleurrijk bleef. Op de illustraties worden wel de
verschillende gereedschappen getoond waarmee Tim en Tom mee werken. Die
gereedschappen worden op de laatste 2 pagina’s nog eens uitgelegd op
kleuterniveau. Je herkent in elke illustratie de stijl van de illustrator
terug. Het is gedetailleerd , kleurrijk en geeft wazige omtreklijnen die je
soms bijna niet ziet. Ik vond het ook leuk dat de prenten doorlopen onder of
boven de tekst.
Inhoud:
In het
boek is de hoofdpersonage Tim. De nieuwe buurman , Tom wordt ook meer en meer
een hoofdpersonage in het verhaal. Hij is namelijk de inspiratiebron van Tim om
dingen te maken en te repareren. Deze 2 personages zijn dan ook het meest
uitgewerkt. De mama van Tim, de zus van Tim en het kind van Tom komen erin
voor, maar er wordt niet veel aandacht besteed aan deze personages. Elke
kleuter herkent wel telkens het personage, want elk personage is telkens met
dezelfde kledij getekend. Er is één droevig moment waar de kat van Tim een
vogel heeft doodgebeten. Daar had ik persoonlijk een zwart- wit tegenstelling
verwacht of iets donkere kleuren, maar alles bleef even kleurig. De kleuters
konden zich in verschillende onderwerpen herkennen. Ze konden zich herkennen in
een zus of broer hebben, zelf dingen maken of repareren, nieuwe buurman,
alleenstaand moeder of vader, de kat die een dier heeft doodgebeten waardoor je
droevig voor bent, een cadeau krijgen en de verschillende gereedschappen van
papa. In het boek houden ze het in de omgeving van het huis en de tuin die elke
kleuter kent. Tijdens het voorlezen kan u of de kleuters gemakkelijk reactie
geven naar de illustraties toe. Op het einde van het verhaal zie je dat
iedereen gezellig samen zit in de tuin. In het boek is er één prent die de
kleuters kunnen doen lachen. Op die prent ziet u dat de zus van Tim in het bad
aan het rond spetteren is met water.
Doorheen het hele verhaal worden er gereedschappen gebruikt. Over die
gereedschappen kan je na het verhaal dieper op in gaan. In het verhaal zit er
ook een opbouw, namelijk dat Tim eerst helpt met Tom. Daarna maakt Tim dingen
alleen. Persoonlijk vind ik het een goed verhaal, maar ik vind het wel wat
langdradig
Taal:
De verschillende
gereedschappen komen telkens terug en worden op het einde van het verhaal
uitgelegd op kleuterniveau. De woorden die de kleuters al kennen worden op het
einde van het verhaal niet uitgelegd. Telkens als er een gereedschap wordt
vernoemd kan je dit ook aanduiden op de prent die naast de tekst staat. De
gereedschappen komen ook veel terug, waardoor een herhaling ontstaat die goed
is voor de kleuters. Bij elke prent staat er een dialoog, maar als je die niet
met volle overtuiging verteld, komt de dialoog ‘nep’ over.
Verwerkingsmogelijkheden:
Je kan de
behulpzaamheid uitwerken door een activteit te geven waar ze moeten samenwerken
om tot een geheel te komen. Je kan ze bijvoorbeeld zelf iets laten bouwen.
Doordat de gereedschappen worden uitgelegd kan je ze ook echt aanbieden die gereedschappen. Met
de zaag kan je ze laten hout zagen (oudste kleuters), je kan ze laten timmeren,…
. U kan ze laten nadenken over hoe iets gerepareerd moet worden. U kan ze ook
zelf een gereedschapskist laten maken voor vaderdag.
Kwantitatieve beoordeling:
Ik geef dit boek een 7/10.
foto van het boek:
foto van het boek:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten