woensdag 12 juni 2013

Tip de muis is bang

Auteur: Anna Casalis
Uitgeverij: Trifor
Illustrator: Marco Campanella
Jaar: 2010
Doelgroep: 3de kleuterklas

Korte omschrijving:
Tip de muis beweert eerst dat hij voor niets bang is. Maar zijn mama ontdekt dat Tip juist wel bang is van enkele dingen. Tip de muis is namelijk bang in het donker, bang voor grote pestkoppen, bang voor water,.....
Maar zijn mama heeft overal wel een oplossing voor.
Zo is Tip de muis niet meer bang, en helpt zelf zijn kleine zusje om haar angsten te overwinnen

1. Vorm
Het boek ‘Tip de muis is bang’ heeft een harde stevig kaft. De kaft is dikker dan de meeste kaften, er zit een soort moes achtige structuur in de kaft.
Op de voorkant van de kast staat 1 duidelijke prent. De achtergrond heeft een effen kleur en de prent zelf verwijst al naar de essentie van het verhaal.
De illustrator bakent zijn prent niet af met een strakke lijn, maar met een ‘afgebrokkelde’ rand, zo lijkt het alsof de illustrator echt een stuk afbakent van iets dat echt gebeurd, en dat hij/zij de aandacht op dat bepaald aspect wil inprenten.
Het kleurgebruik in de prenten, is echt volgens de werkelijkheid maar ook volgens de gevoelens.
Voor de prenten gebruikt de illustrator een bepaald soort waterachtige ver techniek, dit drukt zijn eigen stijl uit, door deze techniek maakt het de prenten levendiger.

2. Inhoud
De hoofdpersonage is vooral Tip de muis. Maar in de reeks boeken spelen de mama, papa en klein zus ook een belangrijk rol.
Het boek gaat over een situatie dat bij kleuters ook kunnen afspelen. Het boek is echt gericht naar de leefwereld waar een kind zich in kan bevinden.
Het boek kan lijden naar gesprekken rond gevoelens of uitingen van bepaalde gevoelend.
In het verhaal komt een probleem, waar uiteindelijk een oplossing voor gevonden is.
Er zitten spannende delen in het verhaal, de aandacht blijft zo bij het boek.

3. Taal
Het boek is eerder voor het 3de kleuter want het verhaal is nog redelijk lang, maar het kan wel de aandacht van de kinderen houden.
De geschreven tekst past goed bij de prenten.
In het verhaal komt er herhaling van het gevoel bang, zo leert de kleuter wat het woord betekent en onthoud het woord gemakkelijker doordat de kleuter het aan het verhaal kan linken.
Het boek is in AN geschreven, zoals de kinderen het begrijpen.

Score: 8,5/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten