maandag 10 juni 2013

Ik voel een voet!

Titel: ik voel een voet!                  
Auteur: Maranke Rinck
Uitgeverij: Lemniscaat                
Illustrator: Martijn van der linden
Jaar: 2008                                   
Doelgroep: 2de – begin 3de kleuter


Korte omschrijving van de inhoud:

Enkele dieren liggen samen gezellig te slapen in de hangmat. Dan hoort schildpad geritsel en hij maakt de anderen wakker. Samen gaan ze op onderzoek uit, ze willen weten at daar zo ritselt. De nacht is donker en de dieren voelen elk om beurt aan het mysterieus dier... Nadat alle dieren voelden en het elk om de beurt benoemden schiet het dier in de lach. Het is de olifant. 
                                                                                                                    
Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM
‘Ik voel een voet’ is een stevig boek. Het heeft een harde kaft en dikke bladen.
De kaft, maar ook de bladen zijn volledig zwart (het verhaal speelt zich ’s nachts af), enkel de dieren zijn in felle kleuren zichtbaar gemaakt.

De tekeningen sluiten heel goed aan bij het verhaal. Wanneer een dier iets voelt, dan zegt hij wat hij denkt, de tekening van het ritselend dier verandert dan in datgene dat het dier zei. Het is geen speciaal effect, maar het geeft toch iets extra aan het boek. In iedere tekening zitten vele texturen verwerkt, dit duidt op een eigen stijl van de illustrator. De belangrijkste kenmerken van de tekening hebben witte contouren. De vorm valt hierdoor nog meer op tegenover de zwarte achtergrond.

De tekst en de illustraties lopen niet in elkaar door. Beide zijn visueel heel duidelijk en groot. De illustraties vullen een groot deel van het blad.

2. INHOUD
Er zijn meerdere personages in het verhaal, ze komen elk ongeveer evenveel aan bod. Alle personages zijn dus eigenlijk hoofdpersonages. Ze hebben geen specifieke karaktertrekken.
Het zijn voor de kinderen herkenbare personages, namelijk dieren. Deze personages worden ook niet benoemd met een naam maar met hun soort, schildpad is Schildpad en de vleermuis is Vleermuis.

Er is een duidelijke verhaallijn met spannende momenten, nieuwe elementen en veranderende situaties. De kinderen kunnen zich vinden in het verhaal door het feit dat ze zelf weten dat ze in het donker soms dingen voelen die in het echt iets helemaal anders zijn.
Er wordt niet gemoraliseerd, het verhaal heeft een goede lengte en er is ruimte voor fantasie van de kinderen. (Als de dieren voelen, zien ze zelf een deel van de olifant, ze kunnen hier zelf fantaseren over wat het dier werkelijk zou kunnen zijn).

Het boek bevat kinderhumor, maar is niet horizonverruimend. (‘Het is een schild-muis-octo-vogel-bok’).

3. TAAL
De taal is duidelijk, er komen soms nieuwe woorden aan bod. Deze zijn duidelijk en hangen ook samen met de illustratie.

Soms worden woorden gebruikt met een dialectische ondertoon ‘een vet grote vleermuis’, ‘een beregrote bok’. Dit zorgt er wel voor dat er weinig herhaling is. Ieder dier zegt namelijk een ander woord voor ‘grote’. Het taalgebruik is eerder origineel, het is aangenaam om voor te lezen en om naar te luisteren.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Een leuke verwerkingsopdracht zou een beeldactiviteit zijn rond de kleuren in het boek. (Een donkere achtergrond met felgekleurde dieren die allerlei figuren op hun vacht hebben op de voorgrond). Stof zou een leuk materiaal zijn voor het uitwerken van het dier, de donkere achtergrond kan geschilderd worden met donkere verf.

Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek 8,5 / 10                                                                  

Elke Devos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten