Korte omschrijving van de inhoud:
Het is lente
en iedereen uit de familie plant iets, bloemen of kruiden. Maar dit wil Deesje
niet. Deesje wil een huis bouwen. Dit deed ze door een steen te planten. De
bloemen begonnen te bloeien en de ze konden al smullen van het tuinkers. Enkel
Deesje haar steen groeide niet, maar ze bleef volhouden en wou een huis bouwen.
Na een hevige winter werd het weer lente, toen Deesje naar buiten ging kijken
naar haar steen en daar had de kraai zijn nest gebouwd.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek heeft een zeer stevig kaft, dit is dus geschikt om in de
kleuterklas te gebruiken.
Wanneer het lente is in het boek worden de frisse lente kleuren gebruikt
in het boek. Bij koud winter weer zien we dan weer de kille winter kleuren. De
tekst staat altijd apart, in een witte zone.
Op iedere prent staat vaak een vogel, waardoor de kleuters zeer
nieuwsgierig worden waarom hij altijd in het verhaal voorkomt. De prenten zijn
zeer gedetailleerd getekend, alle takken, grassprietjes en bloemen worden mooi
uitgebreid getekend. De tekeningen hebben allemaal een mooie contour. De
gedetailleerde prenten tonen de specifieke stijl van de tekenaar.
2. INHOUD
Alle kleuters kennen konijnen. Konijn Deesje heeft een heel koppig
karakter, ze geeft niet op en weet zeker dat er een huis uit haar geplante
steen zal komen. De kleuters zien hun ouders soms in de tuin werken en
misschien ook bloemen planten, dus ze komen zeker in aanraking met dit thema.
Deesje wordt door haar broers en zussen uitgelachen wat ze niet leuk vind en
waardoor ze droevig wordt. Kleuters worden ook soms uitgelachen. Daar kunnen ze
dan over vertellen, of ze kunnen zich inleven in de personages.
Niemand verwacht dat de vogel een nest zou bouwen op de bloempot met de
steen er in, het was dus een verrassend einde. Het verhaal zit vol verrijkende
fantasie voor de kleuters.
3. TAAL
Het taalgebruik in het boek wordt aangepast aan het niveau van de
kleuters.
In het boek zitten enkele moeilijke woorden, maar dit wordt duidelijk
door het evenwichtig met gekende woorden en doordat ze ook te zien zijn op de
afbeeldingen. De moeilijke woorden worden in het verhaal ook vaak herhaalt, zo
wordt het duidelijk voor de kleuters.
In het verhaal wordt er heel vaak met dialogen gewerkt, Deesje die
spreekt met haar ouders, broers en zussen. Die dialogen komen zeer realistisch
over.
Men gebruikt alledaags taalgebruik, maar het is niet echt origineel.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Je kan net zoals Deesje een steentje planten en vragen wat er zal
gebeuren.
Ook andere planten kunnen we de kleuters laten planten.
We kunnen voor de vogel een vogelnestje bouwen, samen met al de
kleuters.
Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek 8
/ 10
Geen opmerkingen:
Een reactie posten