zondag 16 juni 2013

k wil een huis van Debi Gliori

Korte omschrijving van de inhoud:  

 Het is lente en iedereen uit de familie plant iets, bloemen of kruiden. Maar dit wil Deesje niet. Deesje wil een huis bouwen. Dit deed ze door een steen te planten. De bloemen begonnen te bloeien en de ze konden al smullen van het tuinkers. Enkel Deesje haar steen groeide niet, maar ze bleef volhouden en wou een huis bouwen. Na een hevige winter werd het weer lente, toen Deesje naar buiten ging kijken naar haar steen en daar had de kraai zijn nest gebouwd.


 

Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM
Het boek heeft een zeer stevig kaft, dit is dus geschikt om in de kleuterklas te gebruiken.
Wanneer het lente is in het boek worden de frisse lente kleuren gebruikt in het boek. Bij koud winter weer zien we dan weer de kille winter kleuren. De tekst staat altijd apart, in een witte zone.
Op iedere prent staat vaak een vogel, waardoor de kleuters zeer nieuwsgierig worden waarom hij altijd in het verhaal voorkomt. De prenten zijn zeer gedetailleerd getekend, alle takken, grassprietjes en bloemen worden mooi uitgebreid getekend. De tekeningen hebben allemaal een mooie contour. De gedetailleerde prenten tonen de specifieke stijl van de tekenaar.

2. INHOUD
Alle kleuters kennen konijnen. Konijn Deesje heeft een heel koppig karakter, ze geeft niet op en weet zeker dat er een huis uit haar geplante steen zal komen. De kleuters zien hun ouders soms in de tuin werken en misschien ook bloemen planten, dus ze komen zeker in aanraking met dit thema. Deesje wordt door haar broers en zussen uitgelachen wat ze niet leuk vind en waardoor ze droevig wordt. Kleuters worden ook soms uitgelachen. Daar kunnen ze dan over vertellen, of ze kunnen zich inleven in de personages.
Niemand verwacht dat de vogel een nest zou bouwen op de bloempot met de steen er in, het was dus een verrassend einde. Het verhaal zit vol verrijkende fantasie voor de kleuters.


3. TAAL
Het taalgebruik in het boek wordt aangepast aan het niveau van de kleuters.
In het boek zitten enkele moeilijke woorden, maar dit wordt duidelijk door het evenwichtig met gekende woorden en doordat ze ook te zien zijn op de afbeeldingen. De moeilijke woorden worden in het verhaal ook vaak herhaalt, zo wordt het duidelijk voor de kleuters.
In het verhaal wordt er heel vaak met dialogen gewerkt, Deesje die spreekt met haar ouders, broers en zussen. Die dialogen komen zeer realistisch over.
Men gebruikt alledaags taalgebruik, maar het is niet echt origineel.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Je kan net zoals Deesje een steentje planten en vragen wat er zal gebeuren.
Ook andere planten kunnen we de kleuters laten planten.
We kunnen voor de vogel een vogelnestje bouwen, samen met al de kleuters.

Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek 8 / 10  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten