Korte omschrijving van de inhoud:
De ballerina heeft een droom, ze wil ballerina
worden. Net zoals de ballerina wil ze in een tutu dansen, met haarlinten en een
glinsterende tiara in haar haar. Ze wil
net zoals een echte ballerina op de tippen van haar tenen kunnen dansen. Met
satijnen balletschoenen waar mooie linten aan hangen. Ze hoopt dat ze tijdens
de balletlessen veel nieuwe vriendinnen leert kennen en samen hun muziek
kiezen. En de danspasjes te bedenken in de grote spiegel. Zo kan ze op het
podium dansen waar de hele wereld haar kan zien dansen.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek is uit zeer
hard en stevig karton gemaakt, het zal dus niet meteen kapot gaan. Doordat er
blinkende letters op het boek staan en je de rok van de ballerina kan aanraken
wekt het bij de kleuters wel nieuwsgierigheid op. Het is een aanraakboek, dit is dus een speciaal effect. De prenten
verduidelijken de tekst waardoor het voor de kleuter duidelijk wordt. De prenten wijzen naar de blinkende en roze
cultuur van het ballet aan. Zeer verrassend zijn de prenten niet omdat de tekst
alles verklapt, en er geen verhaallijn in het boek zit. De prenten stimuleren
de fantasie van alle kleuters op.Ze kunnen zich inleven doordat het realistisch
weergegeven word . Het is geen originele tekenstijl, maar de contouren rond de
tekeningen zijn wel duidelijk door het kleurcontrast. De kleuren sluiten zeker aan bij het boek de typische kleuren
uit het ballet worden weergegeven. Alle tekeningen worden op ooghoogte
weergegeven en zijn niet erg gedetailleerd, het is een klein boekje dus de
prenten zijn niet erg groot om in een klas te kunnen voorlezen, het past beter
in de boekenhoek. De prenten zijn niet om kadert en de tekst staat op de prent.
2. INHOUD
- In het boek wordt er vooral in een ik-vorm gepraat en er is ook
geen andere persoon die in het boek voorkomt. Het hoofdpersonage heeft
geen specifiek karakter, het boek is als informatief boek bedoeld en niet
als voorleesboek. Het zijn onbekende figuren in het boek. Er wordt geen
gebruik gemaakt van zwart-wit tegenstellingen. Het verhaal sluit aan bij
de leefwereld van de kleuters want er zijn kleuters die dansen in een
dansschool of alleen thuis. Voor heel wat kleuters speelt het verhaal zich
af in een nieuwe omgeving, want ze hebben
meestal nog niet op een podium gestaan. Het boek bevat niet
voldoende diepgang. Het enige herkenbare gevoel dat er in zit is dat men
een droom heeft en die wil bereiken.
De reactie zullen er
zeker komen na het voelen van aanraak plaatsen. In het boek staan er ballet
bewegingen, die kunnen ze na doen, ook door de verschillende stoffen kunnen ze
geprikkeld worden om iets mee te doen. Het is geen spannend boek, zonder
verrassend einde of verrassende wending. Het boek is niet echt humoristisch voor
de kleuters. Het boek is zeker horizon verrijken doordat er veel bijgeleerd
wordt over ballet. Dit is een zeer cliché boek. Dit boek wekt niet veel
fantasie op, maar er is wel een zeer duidelijke opbouw in het boek. Het is een
zeer duidelijk en kort verhaal. Dit is wel een zeer idealiserend boek.
3. TAAL
- Het taalgebruik is zeker aangepast aan het niveau van de kleuter.
In het boek zit er een goed evenwicht tussen begrijpelijke en verrijkende
taal, waar nieuwe woorden zeker door begrepen wordt, dit wordt nog meer
verduidelijkt door de aanraak prenten. Er zijn geen beeldende termen of
klankrijke woorden voor, hij maakt ook geen gebruik van rijm of herhaling.
De zinsbouw is eenvoudig en afwisselend. Er zitten geen dialogen in het
boek. Het taalgebruik is alledaags en literair.
4.
VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
- Je kan alle voorwerpen in het boek tin een doos stoppen. Zo kunnen
we achteraf kijken of de kleuters de woorden begrepen hebben. En het in
het echt kunnen waarnemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten