donderdag 13 juni 2013

Met opa in het donker


Mijn vierde boek heet: Met opa in het donker. Het boek is geschreven door Stefan Boonen en de illustraties komen van Marja Meijer. Bij het lezen van het boek leren de kinderen een spelletje, maar ook dat geluiden niet altijd zijn wat ze denken. Ze leren ook dat je op de zolder kan slapen. Ook logeren leren ze hier kennen.

Toen ik het boek voor het eerst zag viel het bloemetjes motief meteen op. Het komt ook terug op de flap van het boek. Toen ik het boek opendeed kwam het bloemetjes motief ook terug. Maar in het boek zelf zie ik het niet. In het boek wordt er vrij veel gebruik gemaakt van wit in de tekeningen. De prenten zijn ook op een speciale manier geschilderd vind ik. Soms zijn het gewoon willekeurige lijnen door elkaar. Bij sommige personages merk je wat schaduw op hun kledij. Het is nooit hetzelfde, het is donker en lichter. Er worden veel verschillende kleuren gebruikt in het boek. Ze zijn niet te fel, maar ze vallen wel op door hun speciale techniek. Het zijn vooral de voorwerpen/ personages die ze in de verf willen zetten die met een speciale techniek zijn getekend/ geschilderd. De anderen zijn vrij normaal.
De enige details die ik herken in het boek, zijn de motieven die ze gebruiken voor het dekbedovertrek. Of ook de print op het kleedje van oma of de zetel. Dit viel mij meteen op toen ik het boek voor het eerst zag.

In het boek wordt er alledaagse taal gebruikt, maar wat ik wel een moeilijk deel vond van het boek zijn de namen. Van sommige namen heb ik nog nooit gehoord en ik denk dat ze wat moeilijk kunnen zijn voor de kinderen. Daarom is het belangrijk als juf/ meester om de namen goed voor te bereiden en ze ook goed uit te spreken. Door goed te articuleren.
In het boek wordt er niet echt aan taalverrijking gedaan. Je kan wel de kinderen de zaken die ze nodig hebben om te logeren laten benoemen. Zo wordt toch nog iets van taal gebruikt.
Er staat niet zoveel tekst in het boek. Op één pagina staat er geen tekst. Je kan de kinderen dan spontaan laten reageren en dan heb je ondertussen nog interactie met de kinderen. De tekst in het boek staat altijd op een andere plaats.
Je kan als juffrouw een volledige week rond logeren werken. Of het boek gebruiken als je het over spelletjes hebt.
De kinderen leren dan het spelletje verstoppertje kennen maar ook dat logeren heel leuk kan zijn.


Score: 8/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten