donderdag 18 april 2013

Ik wil het zelf doen!




Auteur: Tony Ross
Illustrator: Tony Ross
Vertaling: Renate Poper
Uitgeverij: Standaard, Antwerpen
Jaar: 2010

Het boek gaat over een kleine prinses die zelfstandig wil zijn. Ze beslist op een dag om te gaan kamperen, helemaal alleen. Iedereen wil haar helpen, de koning, koningin, generaal, admiraal, maar nee ze wil alles zelf doen. Wanneer ze bij de kampeerplaats is merkt ze al snel dat ze een paar dingen vergeten is. Maar terwijl ze iets gaat halen, leggen haar bedienden snel wat ze nodig heeft, een tent, tandenborstel, kussen, eten,... Zo is ze er zich helemaal niet bewust van dat ze dit eigenlijk allemaal vergeten was. Ze verveelde zich wel wat dus keert ze terug naar huis. Wauw, haar koffers zijn wel zwaarder dan dat ze gekomen was. Onderweg wil de tuinman haar helpen, maar ze zegt, Nee, ik wil het zelf doen! Bij de poort staat iedereen haar al op te wachten, ze vragen hoe het gegaan is, het was heerlijk, ik ben wel moe, maar...ik heb het allemaal zelf gedaan! Denkt ze dan toch!

Het boek heeft een vierkante vorm en heeft een stevige kaft. Het boek is vooral voor de 2e kleuterklas. De kls zullen zich hieraan herkennen, het ik-gedrag, ze willen alles zelf doen, terwijl ze nog niet alles kunnen natuurlijk. 

De tekeningen zijn vooral geschilderd met aquarelverf. Het zijn simpele tekeningen, alleen het belangrijkste staat afgebeeld zonder veel detail. De tekeningen staan telkens in een vierkant met daaronder de tekst.
Je kan dit boek gebruiken bij een thema waar de kls leren om alles zelf te doen, tanden poetsen,...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten