dinsdag 9 april 2013

Als ik blij ben...


Titel: Als ik blij ben…
Auteur: Trace Monorey
Illustrator: Trace Monorey
Uitgeverij: Veltman Uitgevers, Utrecht
Jaar: 2009

Het boek ‘Als ik blij ben…’ gaat over een konijntje dat jou duidelijk maakt dat je van allerlei dingen blij kan worden. Je kan blij worden van spelen met je vriendjes, iets lekkers, kijken naar de sterren, heel hard lachen, …


Als ik het heb over de vorm van het boek kan ik je zeggen dat het een stevige kaft heeft. De kaft wekt nieuwsgierigheid op en is fleurig. Dit boek bevat enkele speciale effecten: het hoofd van het konijn op de kaft is in een zachte stof gemaakt. Binnenin het boek is er een 3-D effect voelbaar bij de getekende figuren. De prenten ondersteunen het verhaal en zeggen zelf nog een beetje meer. De illustrator gebruikt een eigen stijl om de prenten te maken. Er wordt gebruik gemaakt van puntjes en lijntjes om de figuren op te vullen. Duidelijke contouren van de figuren zijn zichtbaar niet direct aanwezig, wel kan je de lijnen rondom de figuren voelen. De kleuren die gebruikt worden sluiten aan bij het verhaal en zorgen voor de juiste sfeer in het boek. De prenten zijn voldoende groot en de tekst loopt soms door de tekeningen.

Wat het inhoudelijke aspect betreft kan ik al zeggen dat het gaat om één hoofdpersonage: een konijn dat vertelt waarvan hij blij wordt. De figuren zijn voor de kleuters zeker en vast herkenbaar. De kleuters kunnen zich identificeren met de personages die in het verhaal voorkomen. Het verhaal sluit aan bij de leefwereld van de kleuters. Een van de basisemoties is blij en dit komt in het verhaal uitgebreid aan bod. Ook worden de andere basisemoties boos en verdrietig kort vermeld in het boek. De kleuters kunnen die emoties dus wel goed herkennen. Ik denk wel dat de kleuters reacties kunnen geven op het verhaal. doordat ze gevoelens kunnen herkennen en er herkenbare situaties voorkomen. In dit verhaal komt er weinig tot geen spanning in voor. Van een echte verhaallijn kan ook niet gesproken worden omdat het meer een informatief boek is voor de jongste kleuters over wat blij zijn is.

Op het vlak van taal vind ik dat de taal goed aangepast is aan de leeftijd van de jongste kleuters. Er komen geen dialogen voor in het boek. De nieuwe woorden die voorkomen worden duidelijk gemaakt aan de hand van de tekeningen. 
De boodschap die de auteur wil meegeven is dat er heel wat zaken zijn waarvan je blij kan worden en deze ook duidelijk maakt aan de kleuters.

Kwantitatieve beoordeling: ik geef dit boek een 8/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten