dinsdag 19 maart 2013

De voetballer

Hallo allemaal

Het boek dat ik koos heet 'De voetballer' geschreven door Liesbet Slegers.
Bij het lezen van het boek leren de kinderen de wereld van een voetballer kennen. Het verhaal toont aan dat voetballen niet altijd een hobby hoeft te zijn, maar ook je beroep kan worden. Het gaat verder in op de leefwereld van de voetballer die ook deelneemt aan competities. De kinderen leren de verschillende kledingstukken die een voetballer nodig heeft kennen. Het verhaalt begint met vele trainingen en eindigt dan uiteindelijk met een grote wedstrijd van onze voetballer.

Wanneer ik het boek voor het eerst open deed, viel de rode bladzijde me meteen op.
In het boek wordt er gebruik gemaakt van heel veel eenvoudige prenten. Deze prenten zijn ingekleurd met hele opvallende kleuren zoals fel groen, rood, enz.
In de prenten herken ik een speciale schildertechniek. Het is net alsof er een kleuter deze prenten met willekeurige strepen ingekleurd heeft. Het zijn eenvoudige prenten, er zijn weinig tot geen details toegevoegd. Het enige detail dat ik vaker zie voorkomen is de ‘snelheid’ van een bal die in het doel geschopt word. Dit wordt weergegeven door lichte, witte strepen. Soms worden de bewegingen dat de kinderen in het boek maken ook weergegeven aan de hand van pijltjes. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer de kinderen moeten zigzaggen dat het pijltje van de ene kant naar de andere kant gaat.
In het boek staat er ook telkens een afbeelding van één van de attributen van de voetballer. Bij deze attributen staat er telkens een woordje uitleg bij. Zo leren de kinderen nieuwe woorden en begrippen kennen. De tekst in het boek is vrij groot getypt. De tekst staat altijd op de linkerzijde. Op de rechterzijde staan prenten met hier en daar een woordje uitleg.

In het boek wordt er, op een paar woorden na, alledaagse taal gebruikt. De taal is aangepast aan de leeftijd van de kinderen waarvoor het boek bestemd is.
In het boek wordt er wel aan taalverrijking gedaan. Onder een aantal prenten staan nieuwe begrippen en woorden.
In de tekst worden er soms moeilijkere woorden gebruikt zoals ‘penalty’. Met deze woorden leren de kinderen kennismaken door de rest van de tekst die het woord dan verduidelijkt.
Er wordt gebruik gemaakt van heel wat korte zinnen.
In de tekst wordt er bijna altijd een punt gebruikt als leesteken. Ik zie amper vijf andere leestekens over het hele boek.

Je kan als juf een volledige week werken rond het thema voetballen. Hierbij kan je de poppenhoek omtoveren tot een winkel vol attributen die men nodig heeft om te voetballen. Deze attributen kwamen eerder voor in het boek. Je kan ook werken rond het thema hobby’s, want het kan zijn dat er bijvoorbeeld enkele kleuters zijn die voetbal niet zo leuk vinden. En bij hobby’s kan iedereen iets kiezen dat men graag doet. Zo kan je elke dag of elke halve dag over een andere hobby leren.

Dit boek gebruikte ik zelf tijdens mijn stage rond Brontorina. In de boekenhoek konden de kinderen lezen in boeken waarbij de hoofdpersonages allemaal een andere droom hadden. In het boek 'De voetballer' hadden de voetballers maar één droom namelijk, winnen!

Dit was een korte voorstelling van mijn eerste boek.




Marie-Lien Valcke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten