zaterdag 30 maart 2013

De engel aan de overkant


Dag allemaal


Het volgende boek dat ik las heet 'De engel aan de overkant' geschreven door Harmen van Straaten. 
Teuntje is één van de hoofdrolspelers in het boek. Ze woont in een heel groot huis. Vanuit haar huis kan ze een engel zien, die boven op het dak van het huis van haar vriendin Alexandra staat. Alexandra is al een bejaarde vrouw. Elke dag zwaait Teuntje naar haar vriendin. Tot de week nadat Teuntje ziek was. Daarna kon Teuntje niet meer zwaaien, want Alexandra was voor altijd op reis.
Het boek is middelgroot en rechthoekig. Het is helemaal niet dik. Op de kaft staat bovenaan in het midden de titel in grote, eenvoudige letters.
De prent op de kaft vind ik heel speciaal. De prent heeft een warrige achtergrond. Wat meteen opvalt aan de prent is de engel in het midden. De engel is ingekleurd met de kleuren blauw en geel. Hij is dan ook het enige stuk van de prent dat gekleurd is, de rest is grauw en ingekleurd met bruine tinten.
Over de inhoud van het boek heb ik heel wat te vertellen. Eerst en vooral wil ik vertellen dat ik bij het openen van het boek verrast werd. Er was geen lege, felgekleurde pagina bij het openen van het boek. Er wordt wel een stad nagebootst met heel wat huizen. Ook op deze prent wordt alles in een bruine kleur voorgesteld behalve de engel, die vinden we weer in het geel en blauw terug. Dit zorgt ervoor dat de engel heel hard opvalt.
Alle andere prenten zijn ook gemaakt van bruine tinten. De afbeeldingen hebben allemaal een dikke bruine omranding. Enkel de engel, Teuntje en Alexandra worden in kleur voorgesteld.
In het boek is er heel wat tekst te vinden. De tekst staat niet op een prent vermeld. Er zijn telkens witte ruimtes voorzien voor een stukje tekst.
De tekst zelf wordt met eenvoudige letters weergegeven. 

Ik vind de prenten vaak warrig, vooral de achtergrond van de prenten. Ze worden zoals ik eerder al zei weergegeven in allerlei bruine tinten, maar wat me ook opvalt is dat ze vaak doorschijnend zijn.
De prenten zorgen ervoor dat tekst vaak overbodig is. De kinderen zouden er zelf iets kunnen bij vertellen.
Ikzelf heb het boek tweemaal moeten lezen voor ik het helemaal begreep.
Er zit een terugblik in het boek die voor verwarring kan zorgen.
De laatste afbeelding is een vervolg op de eerste prent met de grote stad. Op deze prent worden Alexandra en de engel vliegend afgebeeld. Ze vliegen van de stad weg naar boven.

In het boek wordt er alledaagse taal gebruikt. Er zijn geen moeilijke woorden aanwezig en er wordt ook niet aan taalverrijking gedaan.
De tekst is volledig afgestemd op de doelgroep waarvoor het prentenboek is bedoeld (oudste kleuters).

Het boek kan gebruikt worden bij een godsdienstig momentje in de klas, want in het boek staat vriendschap en de dood centraal.
Ook kan het boek gebruikt worden wanneer een van de grootouders van één van de kleuters komt te overlijden.




Dit was het boek dat ik als derde heb gelezen. Hopelijk heb ik jullie hierdoor ook iets bijgebracht.

Marie-Lien Valcke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten